fredag 2 juni 2023

Husvagnssommaren 2022

Den traditionella midsommarcampingen uteblev, då värdparet/campingvärdarna hade krassliga föräldrar som behövde omsorg.
Vi firade då hemma. Vilket visade sig vara ett lyckokast då en av oss blev magsjuk på midsommaraftonen.

Resten av sommaren var vi mest hemma då dottern sommarjobbade på riktigt för första gången och vi visste nog inte riktigt hur man semestrar utan barn.

Vi lyckades dock ta oss till Idre i 4 dagar, där vi bodde i stuga.

Husvagnssommaren räddades av en kompiscamping i Vikarbyn i augusti. Även denna sommar var den en familj som bodde i sin stuga.

Nu, i skrivande stund, är det snart semesterdags 2023. Midsommarcampingen är bokad, dottern ska sommarjobba på annan ort och vi har ingen annan semester planerad... men jag ska banne mig campa mer i år än förra året!

onsdag 31 maj 2023

Stillestånd...

Man kan ju tro att vi har sålt vagnen och tappat pengarna... Ni kan vara lugna! Så illa är det inte. Efter Gotlandsturen 2021 drog vi iväg på en kompiscamping till Hölick utanför Hudiksvall. Denna gång blev det 2/3 av familjerna som bodde i husvagn medan värdfamiljen bodde i sin stuga.
Husvagn, stuga, husvagn och alla campare i förgrunden. Troligtvis är det ett parti Mölkky som spelas.
Gäller också att matcha det man äter (glassen) med klädseln ;-)

torsdag 26 maj 2022

Nattbåt till Gotland 2021

Japp! Bokade nattbåt igen.... tur och retur 2800:- Skulle vi ha åkt på dagen hade det blivit runt 1000:- dyrare. Vi åkte "alla+bilen" över till Gotland och "vanliga" biljetter hem, 2 vuxna, 2 barn över 15 år samt bil och husvagn.

Vi lämnade fastlandet kl. 05.30 och är tacksamma över att vi har vänner som bor 5 minuters promenadväg från färjeterminalen. Vi åkte ner till Nynäshamn en dag tidigare, umgicks med vännerna, campade på deras gård och fick på så sätt sovmorgon.

På årets StreetWeek pajade några kontakter till turbon i vår bil. Den ena beställde vi från Tyskland för 600 kr (bilfirman i stan skulle ha 2300 kr för samma kontakt). Bilen funkade efter det, men sedan började ytterligare en motorlampa lysa och vi behövde byta kontakt nr 2. Den fanns inte hemma i stan, så vi ringde runt till firmor utefter vägen till Nynäshamn och Torvalla bil i Haninge hade en hemma. Den hämtade vi upp på vägen, bytte den på fredagskvällen i Nynäshamn och på lördagen när maken körde upp från campingen på Gotland pajade stötdämparfästet..... Lagades på söndagen av maken och hans bror!

Vi campade på vår vanliga camping vid Kinnerstugan. Det är lugnt där och omgivningarna är fina. För oss med hund finns fina elljusspår, mysiga stigar genom skogen ner till havet och fin väg längs med stranden att promenera efter.

Hunden trivs i husvagnen. Ligger och slöar i tältet och sover gott inne i vagnen.

Bjuder på några bilder från Elinghem och Visby.

Gotland bjuder inte bara på sol...

måndag 16 augusti 2021

StreetWeek 2021

På årets första semestervecka drog vi iväg med husvagnen på årets StreetWeek (dragracingtävling/event).
En efterlängtad resa för maken, då förra årets tävling blev inställd p.g.a ni vet vad.

Vi startade på söndagen och åkte till Kjula dragway utanför Eskilstuna där tävlingarna skulle starta på måndagen. Det var nog veckans kortaste tripp och vi parkerade husvagnen precis vid dragstripens start.

Alla deltagande bilar och publikens bilar "strajpas" synligt. Funkar som inpassering/biljett till banorna och som reklam för evenemanget samtidigt som det förgyller utsikten för passageraren i framsätet.

Vi hann med banorna i Eskilstuna, Emmaboda och Malmö. När vi vaknat upp i Vårgårda fick vi dödsbud hemifrån och valde att avbryta vår vecka för att åka hem.

StreetWeek är många timmar och mil i bilen, camping på gamla flygfält, parkeringar eller som i Malmö - på en dammig grusväg inne i hamnområdet. Det är bajamajor, batteri, gasol, soltak för svalka, dåliga pinnpoäng, dundrande bilmotorer och en massa trevligt folk.

På hemresan valde två kontakter som har något med turbotrycket att göra att lägga av..... Vi fick köra lugnt och sakta hem mot Gävle och ta många stopp för att vila bilen....
1600 kronor senare är båda kontakterna bytta och bilen är pigg igen!

torsdag 8 juli 2021

midsommar 2021

Som traditionen bjuder kopplade vi på vagnen och drog till Rättvik, där vi campade på kompisars stugtomt. Detta år hade vi en annan kompisfamilj i husvagnen bredvid. "Campingplatsens" goda rykte har spridit sig.
Nytt för i år var att vi åkte själva utan barn.... 16-åringen drog till en kompis och firade midsommar med hennes familj.
Övningskör ;-)
Jag "övningskörde" från Falun och genom alla Rättviks rondeller. Jag är inte supervan att köra med husvagn men jag vänjer mig så sakteliga.

Vi var mest i stugan där vi umgicks, åt, klädde majstång, åt, promenerade och åt.
Några utflykter gjorde vi. En till Nittsjö keramik, en till Långbryggan, en till Vidablick och en till glasskiosken på torget.

Utsikt från Vidablick

onsdag 30 juni 2021

Rosa vattenkanna!

Vi bestämde oss för att installera en fast vattentank i husvagnen och lyckades hitta en orginaltank, som passar perfekt, på Tradera.
"Tanklock" inköptes på den lokala husvagnsfirman och lite slangar på Jula & Biltema. Sedan började håltagningen.

Vi mätte från ut- & insidan och borrade ett litet hål inifrån, så att dossågen skulle hitta rätt när vi sågade från utsidan. Det gick hyfsat enkelt att få ett hål som passade tanklocket.

Slangar kopplades på och fördes ner i tanken.

En avluftningsslang fästes i hålet till vänster.

Tanken passar som en smäck!

Vi borrade också upp ett hål i golvet där röret för avtappning av vattnet går ut. Inne i tanken sitter det en "badkarspropp" som stopp i botten.

Så här snyggt blev det från utsidan.

Nu undrar ju alla över rubriken på detta inlägg. Eller hur?
Jo, när man har fast tank behöver man en vattenkanna så att man kan fylla på vatten. Redan i höstas, när vi började planera för detta insåg jag att en rosa vattenkanna är ett måste. Som tur var hade ÖoB såna i sitt sortiment i år!

tisdag 1 september 2020

Kompiscamping 5.0

Vi har en tradition, tillsamman med 2 kompisfamiljer, att kompiscampa. Det innebär att vi bokar en helg och drar iväg med husvagnarna till en närbelägen camping och äter kräftor. De senaste åren har denna helg infallit under "lyskvällen".

Första året var på på Strandbadens camping i Årsunda, sedan Älvkarleö fiskekamp, Stenö havsbad och sedan Skärså camping för att i år hamna på Strandbaden igen.

Vi droppade in under fredagskvällen och möttes av campingvärden som informerade om att de haft problem med elen, så att två av oss skulle få dela eluttag. Inget större problem, men vi skulle inte få köra på full värme. Vi bestämde oss för att köra gasolvärme och våra vänner på elvärme så att vi inte skulle belasta systemet för mycket.

Tältresning, grill och tärningsspel fyllde den första kvällen på campingen.
På lördagsmorgonen intog vi frukost i vårt tält, sedan gick vi ner på stranden för att spela Mölkky innan vi åt lunch.
Efter lunchen var det dags för fika och var och en gick till sin vagn för att förbereda kaffe och kaka. Jag står inne i vår vagn när jag hör vår kompis ropa "UT!! Det brinner i stolpen!"
Jag rusar ut med man och dotter strax efter. När jag rundar vagnen ser jag svart rök som bolmar ut ur elstolpen. Tvärvänder och ropar till min man "Brandsläckaren", han säger till mig att ta den i bilen medan han spänner loss den som sitter i vagnen. När jag kommer tillbaka till elstolpen slår det lågor ur den.... Kan meddela att det då är första gången jag använder en brandsläckare i skarpt läge och jag tackar mina arbetsplatser för alla våra brandövningar. Elden släcks och vi är alla lite skärrade och skäller nog ut alla anställda på campingen för deras handlingsförlamade beteende, men det tänker jag inte ödsla mer tid på i detta inlägg...

Vi sammankallar till "familjeråd" för att bestämma om vi ska åka hem eller stanna kvar. Vi vald att stanna med löfte om att få campingavgiften återbetalad. Så efter fika och skattjakt dukade vi upp till vår traditionella kräftskiva.

Söndag = avresedag och vi åt frukost med nygräddade croissanter då vi firade bröllopsdag.